direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 24 januari 2014 heeft de gemeenteraad van Olst-Wijhe de Nota Ruimtelijke Kwaliteit 'de kunst van het verleiden' vastgesteld. Met deze vaststelling is besloten om de cultuurhistorische waardevolle panden en dorpsgezicht te gaan beschermen. De bescherming van de waardevolle panden is inmiddels geregeld met de aanwijzing van gemeentelijke monumenten op basis van de gemeentelijke monumentenverordening Olst-Wijhe. In de Nota Ruimtelijke Kwaliteit is vastgelegd dat de waardevolle dorpsgezichten, zoals die van Wijhe, met behulp van een bestemmingsplan beschermd zullen worden.
Een bijkomende aanleiding voor dit bestemmingsplan is de benodigde bestemmingsplanreparatie ter bescherming van de windvang (i.c. de molenbiotoop) rondom de bestaande monumentale Wijhese molen uit 1703 aan de Molenbelt 5. Bij het opstellen van het onderliggende bestemmingsplan voor Wijhe is verzuimd de bescherming van deze molenbiotoop mee te nemen.

Het voorliggende bestemmingsplan betreft een 'paraplu-bestemmingsplan'. Een 'parapluplan' is een bestemmingsplan waarbij in één keer een aantal bestemmingsplannen gedeeltelijk wordt herzien. Een paraplu-bestemmingsplan biedt dus de mogelijkheid om in meerdere plannen een regeling op te nemen over een specifiek onderwerp, in dit geval ten behoeve van de bescherming van het waardevolle dorpshart van Wijhe en de molenbiotoop.

1.2 Ligging plangebied

Het voorliggend bestemmingsplan heeft met name betrekking op het oude dorpshart van Wijhe. Het gaat daarbij vooral om het gebied aan weerszijden van de Langstraat, de Kerkstraat en het Schelmspad en delen van De Jakke, de Nieuwendijk en de Molenbelt.
Voor wat betreft de molenbiotoop gaat het om een gebied binnen een straal van 400 m rondom de Wijhese molen.

De exacte begrenzing van deze gebieden is opgenomen op de verbeelding.

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Het bestemmingsplan behelst een aanvulling op de regels van de onderstaande bestemmingsplannen (i.c. moederplannen):

Naam bestemmingsplannen   Identificatie   Vaststellings-
datum  
Wijhe   NL.IMRO.17730300001-   16 februari 2009  
Wijhe - Park Wijhezicht   NL.IMRO.1773.BP2011004001-0401   30 mei 2013  
Schelmspad 2, Wijhe   NL.IMRO.1773.BP2014004010-0301   8 september 2014  
Molenstraat 1, Wijhe   NL.IMRO.1773.BP2012004016-0301   9 september 2013  
Wijhe, Tuurweide 1   NL.IMRO.1773.BP2012004015-0301   10 juni 2013  
De Enk   NL.IMRO.1773.BP2010004005-0401   13 augustus 2010  
Buitengebied   NL.IMRO.1773.BP2009001001-0301   21 mei 2012  
Buitengebied eerste herziening   NL.IMRO.1773.BP2014001002-0302   8 september 2014  
Parapluplan archeologie   NL.IMRO.1773.BP2013012002-0301   28 april 2014  

Voor zover als deze plannen sindsdien zijn herzien, gewijzigd en uitgewerkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301_0001.png"

Afbeelding - Uitsnede bestemmingsplan Wijhe

Het meest bepalende plan is het bestemmingsplan Wijhe. Hierin is het geldende gebruik en de toegestane bebouwing voor het grootste deel van het historische dorpshart van Wijhe vastgelegd.
De wijze van bestemmen is behoorlijk gedetailleerd. Het bestemmingsplan kan goed dienen als onderligger voor het voorliggende bestemmingsplan. Vandaar dat voor het historische hart van Wijhe een bestemmingsplan wordt opgesteld dat specifiek toeziet op de te beschermen cultuurhistorische waarden in de vorm van een paraplu-bestemmingsplan. De onderliggende moeder-bestemmingsplannen blijven van kracht.

Hetzelfde principe geldt ook voor de molenbiotoop.

1.4 Bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan 'Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe' bestaat uit de volgende stukken:

  • Verbeelding (plankaart) , 1:1.000 (plan-IDN: NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301);
  • Regels.

Het bestemmingsplan wordt vergezeld door een toelichting.

De verbeelding en de regels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan en moeten samen 'gelezen' worden. Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden en opstallen weergegeven.
De regels geven de ingevolge het bepaalde in het Besluit ruimtelijke ordening 2012 vereiste regels en bepalingen weer.
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt wel een belangrijk onderdeel van het bestemmingsplan. In de toelichting zijn de aan het plan ten grondslag liggende gedachten en een beschrijving van de planopzet vermeld.

Hoofdstuk 2 Beleid

2.1 Algemeen

Zowel het rijks- als provinciaal beleid wordt in dit bestemmingsplan niet aan de orde gesteld. Reden hiervoor is gelegen in het feit dat, indien aan de orde, het lokale beleid een doorvertaling betreft van het bovenlokaal beleid en er derhalve geen sprake is van strijdigheid.

2.2 Gemeentelijk beleid

In deze paragraaf wordt enkel het beleid dat aanleiding gegeven heeft tot dit paraplu-bestemmingsplan behandeld. Overig gemeentelijk beleid wordt in dit bestemmingsplan niet aan de orde gesteld.

2.2.1 Structuurvisie Olst-Wijhe

De in 2009 vastgestelde en in 2011 geactualiseerde Structuurvisie Olst-Wijhe met als motto 'Versterken van een dijk van een gemeente' geeft een samenhangend ontwikkelingsbeeld voor de gemeente in 2025. De visie beschrijft de kwaliteiten van het landschap en de kernen en benadrukt het verder versterken van het aantrekkelijke klimaat voor vestiging en recreatief bezoek. De cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten zijn een belangrijke drager voor de toekomst. De IJsselvallei en de landgoederenzone vormen belangrijke aanknopingspunten voor het versterken van het imago en de aantrekkelijkheid van de gemeente en het uitbouwen van recreatie en toerisme. 'Het landschap is het goud' en biedt de gemeente ecologische, cultuurhistorische en recreatieve kwaliteiten en het maakt de gemeente aantrekkelijk als woonplek. De cultuurhistorische kwaliteit is een belangrijke drager voor de toekomst.

2.2.2 Nota Ruimtelijke kwaliteit

Op 24 februari 2014 is de Nota Ruimtelijke Kwaliteit 'De kunst van het verleiden' vastgesteld. De nota dient ter vervanging van de welstandsnota. Deze nota bevat het beleid van de gemeente Olst-Wijhe voor het bevorderen van ruimtelijke kwaliteit. Ruimtelijke kwaliteit wordt in deze nota gezien als een beleving van de uiterlijke verschijningsvorm, de belevingswaarde. Daarbij is echter niet uitsluitend het beeld bepalend, maar ook de toekomstwaarde (duurzaamheid) en vooral ook de gebruikswaarde.

Een van de kaders van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit heeft betrekking op de zorg voor een passende bescherming van cultuurhistorische waarden in het bestemmingsplan en voor afstemming met de welstandsnota. De ambitie van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit is om mensen te inspireren en te verleiden om mooie plannen te maken en uit te voeren. Niet door het stellen van allerlei regels en voorschriften, maar door met initiatiefnemers in gesprek te gaan en ze bewust te maken van de kwaliteiten van de omgeving.

In de nota worden diverse instrumenten genoemd en uitgewerkt die de gemeente Olst-Wijhe gaat inzetten om de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente te bevorderen. Relevant voor deze parapluherziening zijn de volgende maatregelen:

  • Er wordt een sterk vereenvoudigd generiek toetsingskader voor de welstand vastgesteld dat in de plaats komt van de huidige welstandsnota. De raad kan in bijzondere gevallen voor specifieke gebieden een beeldkwaliteitplan vaststellen dat in de plaats komt van het generieke welstandsbeleid;
  • De welstandscommissie wordt afgeschaft;
  • Er wordt een adviseur ruimtelijke kwaliteit benoemd;
  • Cultuurhistorische waarden worden geborgd in bestemmingsplannen;
  • Bijzondere en beeldbepalende bomen worden beschermd.

Bescherming waardevolle dorpsgezichten
Een 'waardevol dorpsgezicht' is een kwalificatie van een groep gebouwen die van algemeen belang zijn wegens hun schoonheid en hun onderlinge ruimtelijke of structurele samenhang. Vaak bepalen een aantal gebouwen samen, of de ruimtelijke structuur en de onderlinge samenhang van de gebouwen, het historische karakter van een dorp. De cultuurhistorische kwaliteit van de Langstraat in Wijhe is één van de cultuurhistorische waardevolle dorpsgezichten. De Langstraat wordt als waardevol getypeerd. Daarbij speelt de bebouwing een rol, de rooilijnen, kappen, architectuur en de ligging op een rivierduin met de kerk op het hoogste punt.

De gemeente wil ze beschermen door ze in de bestemmingsplannen de status van 'waardevol dorpsgezicht' te geven. Het behoud van de kwaliteiten is immers van groot belang voor de aantrekkingskracht van onze gemeente en de economie. Het is in het algemeen belang dat deze kwaliteiten niet verloren gaan, bijvoorbeeld doordat waardevolle panden gesloopt worden en vervangen door nieuwe panden die het oorspronkelijke en juist zo gewaardeerde beeld bederven.

De bescherming wordt gerealiseerd door in het bestemmingsplan aan het betreffende gebied een dubbelbestemming uit de hoofdgroep 'Waarde' toe te kennen en hieraan regels te koppelen ter bescherming van de cultuurhistorische waarden.
In een 'waardevol dorpsgezicht' mogen panden niet worden afgebroken of worden gewijzigd zonder vergunning. Dit geldt dan ook voor de gebouwen die niet zijn aangemerkt als monument. Het is gewenst om de verschillende aspecten van de bebouwing vast te leggen. Hierbij kan gedacht worden aan de gevelvorm, de gevelbreedte, de kavelbreedte, gevelindeling, bouwmaterialen, goot- en bouwhoogten, bouwrichting, nokrichting en dak- /kapvormen.
Ook de openbare ruimte kan worden beschermd door het opnemen van bestemmingen, bouwvlakken en dwarsprofielen ten behoeve van straten, pleinen, stegen, vernauwingen/verbreding van straten, brandgangen, bestrating, groenaanleg, rooilijnen en overbouwde doorgangen. Eventueel kunnen ook welstandsaspecten, zoals kleur- en materiaalgebruik, worden opgenomen in het bestemmingsplan.

Het nieuwe welstandsbeleid
Als uitgangspunten voor het nieuwe beleid geldt:

  • Het beleid sluit aan bij de bestaande kenmerken in de diverse gebieden in de gemeente. In bijlage 1 bij deze Nota Ruimtelijke Kwaliteit zijn de voornaamste kenmerken benoemd;
  • Het beleid omvat geen bepalingen over hoogte, maten of plaatsing. Dit hoort thuis in het bestemmingsplan (met uitzondering dakkapel voorzijde);
  • Het beleid richt zich uitsluitend op architectuur, gevelindelingen, kleuren en materialen. Algemene vormgevende principes zijn van toepassing;
  • Het beleid is realistisch, wat betekent dat er redelijke eisen gesteld worden;
  • Er wordt een onderscheid gemaakt tussen klasse 'goed' (= algemeen gebruikelijk en redelijk) en klasse 'extra' (extra aandacht voor indeling, detaillering, vorm, materialen, samenhang met omgeving).
    Klasse goed geldt voor de gehele gemeente, klasse extra geldt voor linten, randen, invalswegen, historische kernen, karakteristieke straatwanden, delen van het buitengebied en monumenten.
  • Welstandsvrije gebieden worden niet geïntroduceerd, vanwege het kunnen sturen op het beeld aan de straatzijde voor zover sprake is van vergunningplicht;
  • Het beleid is compact, duidelijk en gemakkelijk te raadplegen;
  • De excessenregeling is van toepassing;
  • Het beleid wordt niet dichtgetimmerd - er blijft ruimte voor overleg tussen planindiener en gemeente;
  • Welstandscriteria worden 'spelregels;
  • Er is ruimte om in bijzondere gevallen voor specifieke gebieden specifiek welstandsbeleid vast te stellen.

Spelregels welstand – generiek welstandsbeleid: STEDELIJK GEBIED klasse GOED
Bij aanpassing van of toevoeging aan bestaande bebouwing gelden binnen het stedelijk gebied de volgende generieke spelregels voor de hoofdgebouwen:

  • het materiaalgebruik, kleurgebruik en detaillering van het bestaande bouwwerk is richtinggevend.
  • de aanpassingen aan de gevel, de dakvorm van een toevoeging of de kleur dient de eenheid binnen en samenhang van een aaneengesloten bouwblok niet te verstoren
  • dakkapellen op het voorgeveldakvlak zijn niet breder dan ongeveer de helft van de gevelbreedte en niet hoger dan 1,50 m.
  • erfafscheidingen grenzend aan of zichtbaar vanaf de openbare weg worden uitgevoerd in groen (haagbeplanting), metselwerk of om-en-om-planken of duurzame gepuntlast metaalgaas aangevuld met klimplanten. Vlecht-, kokos- of rietmatten of schermen zijn alleen toepasbaar indien deze niet van de openbare weg af zichtbaar zijn.
  • reclame is functioneel en niet overdreven. Per pand is een op het gevelvlak aangebrachte (verlichte) reclame toegestaan die zorgvuldig wordt aangepast bij het gevelontwerp. Tevens is een uithangbord, vlag of bord op de dakrand toegestaan van 0,8 m hoog en 1 m lang. Andere afmetingen zijn mogelijk, mits het geheel niet overdadig wordt. En de borden passen bij het ontwerp van de gevel.

En de generieke spelregels voor bijgebouwen (voor zover niet vergunningvrij):

  • het materiaalgebruik en kleurgebruik passen bij karakter van het erf, dus hout of steen op erven bij woningen en naast hout of steen ook plaatmateriaal of damwandprofiel op een bedrijfsterrein of bij een agrarisch bedrijf.

Aanvullende spelregels welstand: STEDELIJK GEBIED klasse EXTRA
Het historische hart van Wijhe valt vanwege de hoge belevingswaarde en waardering onder het welstandsniveau 'extra' . Hier gelden nog enkel aanvullende spelregels; de gemeente vraagt om extra kwaliteit. In de historische kernen en de randen van kernen zijn alle hierboven gegeven spelregels voor goede welstand van toepassing. Hierbij komen de volgende spelregels:

  • het ontwerp van het bouwwerk past bij de sfeer en de stijlkenmerken van de naastgelegen bouwwerken. Een sobere, functionele stijl vraagt om een sober, functioneel ontwerp. Een fraaie architectuur in de omgeving vraagt om een ontwerp van een architect. Bij een moderne stijl past een modern ontwerp. Bij stijlkenmerken uit de periode voor 1940 wordt aangesloten, dus bijvoorbeeld geen modern ontwerp tussen panden uit de jaren twintig van de vorige eeuw;
  • dakranden (overstekken, windveren, boeiranden), detaillering (kozijn, gevelindeling en afwerking), materialen en het metselwerk krijgen extra aandacht;
  • dakkapellen zijn niet breder dan ongeveer eenderde van de gevelbreedte.

Beeldkwaliteitplannen – specifiek welstandsbeleid
De raad kan in bijzondere gevallen voor specifieke gebieden een beeldkwaliteitplan vaststellen. Een voorbeeld hiervan is het voorliggende plangebied.
Voor het gebied is een beeldkwaliteitplan opgesteld dat gelijktijdig met de vaststelling van dit bestemmingsplan door de raad zal worden vastgesteld, en dat aanvullend is op het generieke welstandsbeleid. Het beeldkwaliteitplan dient eveneens ter bescherming van de cultuurhistorische en ruimtelijke kwaliteiten in het gebied en is aanvullend op de bescherming die is geregeld middels dit bestemmingsplan.
Het beeldkwaliteitplan is opgenomen als bijlage 2 van deze plantoelichting

2.2.3 Groenbeleidsplan

Het Groenbeleidsplan 2007/2017 vormt het beleid voor het openbaar groen in Olst-Wijhe. In dit plan zijn de groene hoofdstructuren en het beeldbepalend groen vastgesteld, deze genieten de hoogste bescherming. Het beschrijft de vele waarden van groen in de woonomgeving en de onderhoudsniveaus en vervangingstermijnen voor de diverse elementen die afhankelijk zijn van de gebruiksintensiteit en representatieve functie.

2.2.4 Inrichting openbare ruimte

Voor het beheer van pleinen, straten, straatmeubilair, bebording, straatverlichting en dergelijke zijn drie beheerniveau vastgesteld voor de gehele openbare ruimte (groen en grijs). Bij vervanging wordt gekozen voor duurzame en technisch goede oplossingen. In het aan het groenbeleidsplan gekoppelde beheersplan wordt een lijn aangegeven voor de keus van materialen, stijlen, kleuren en dergelijke.

2.2.5 Bomenbeleid

Het bomenbeleid is belangrijk voor het groene imago van de gemeente. Bomen vullen op veel plaatsen het landschap van Olst-Wijhe. De bomen binnen de kernen kenmerken voor een groot deel het aanzicht van onze dorpen, zorgen voor sfeer en bepalen in grote mate de groenstructuren. Omdat het vele jaren duurt voordat een boom beeldbepalend wordt, is het zaak zorgvuldig met deze structuurdragers om te gaan. In het kader van deregulering is de kapvergunningplicht beperkt. Daarom is onlangs een inventarisatie gemaakt van bijzondere en beeldbepalende bomen. Het voornemen is om deze bomen te beschermen.

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

3.1 Inventarisatie cultuurhistorische en ruimtelijke waarden historisch hart van Wijhe

In het kader de Nota Ruimtelijke Kwaliteit is het historisch hart van Wijhe aangewezen als waardevol dorpsgezicht. In dit gebied zijn de waarden nog niet voldoende geborgd in het bestaande beleid. Daarom is het nodig om te inventariseren welke waarden in het gebied van belang zijn en hoe deze juridisch kunnen worden vastgelegd.

In de nota 'Inventarisatie cultuurhistorische en ruimtelijke waarden historisch hart van Wijhe' heeft Het Oversticht, samen met de gebruikers van het gebied, geïnventariseerd welke cultuurhistorische en ruimtelijke waarden in het gebied van belang zijn en welke juridische middelen geschikt zijn om deze waarden vast te leggen. De nota is als bijlage 1 in de toelichting opgenomen.

3.1.1 Beknopte geschiedenis

In de 'Inventarisatie cultuurhistorische en ruimtelijke waarden historisch hart van Wijhe' wordt gestart met een korte geschiedenis van het dorp Wijhe in hoofdstuk 1.

Wijhe is een van de oudste dorpen gelegen op de hogere delen van de stroomruggen in het gebied. De bebouwing in het dorp Wijhe heeft zich ontwikkeld langs de Langstraat en de weg naar de IJssel. Het verlengde van de Langstraat vormde de doorgaande weg naar dorpen in de omgeving. Het andere lint, de Veerstraat, voerde van het dorp richting de rivier de IJssel naar het Wijhese veer. Begin negentiende eeuw is de bebouwing nog steeds geconcentreerd rond de kerk, langs de Langstraat, De (Kromme) Jakke en de Veerstraat, een straatje met vele kleine vrijstaande huisjes, een enkel winkeltje en bedrijfje. De huisjes op en tegen de IJsseldijk werden bewoond door vissers, kuipers en mandenmakers. De dorpskern wordt aan de zuidzijde begrensd door de molen.

In het midden van de negentiende eeuw telde het dorp 183 huizen en ongeveer 1.200 inwoners. De inwoners vonden hun bestaan in de landbouw en veeteelt. De veeteelt zorgde voor de ontwikkeling van een vleesverwerkende industrie.

Later kwamen ook andere industrieën tot ontwikkeling. De achterterreinen achter de bebouwing aan de Langstraat zijn onderdeel van industrie/winkels; deze raakten langzaam volgebouwd. Ook de Nieuwendijk raakte langzaam bebouwd, evenals de Molenbelt ten zuiden van de molen.

In de twintigste eeuw vonden in het dorp nieuwe ontwikkelingen plaats. De industrie trok langzaam uit het dorp naar een industrieterrein of elders. Het dorp maakte een grote groei door. De Langstraat e.o. fungeert momenteel als historisch en economisch winkelhart van Wijhe.

3.1.2 Gezamenlijke waarden

Wijhe kent een gaaf, compact dorpscentrum met veel historische bebouwing en een eeuwenoud stratenpatroon. In hoofdstuk 2 van de 'Inventarisatie cultuurhistorische en ruimtelijke waarden historisch hart van Wijhe' wordt een overzicht gegeven van de aangetroffen historische waarden.

Stedenbouwkundige structuur
De kern van Wijhe heeft een lange ontstaansgeschiedenis, ook al in de voorchristelijke tijd, op een hoge stroomrug. De hoge stroomrug is nog goed zichtbaar als je door de Langstraat loopt en de zijstraten inkijkt. Duidelijk tekent de Langstraat zich af als hoofdstraat. Deze verhoogde straat loopt in noord-zuidrichting langs de kerk. De eeuwenoude kerk ligt centraal in het dorp.
De relatie met de IJssel is nog duidelijk terug te zien in het oude stratenpatroon (de Kerkstraat die afbuigt als De Jakke naar de Veerstraat).

De Langstraat en de Kerkstraat worden gekenmerkt door onregelmatige bebouwing met diepe percelen/ tuinen erachter (Achter de Hoven) en iets kleinschaliger bebouwing aan de noordwestzijde.
De achterterreinen zijn vaak via een steeg of een achterommetje bereikbaar waardoor een deel van de Langstraat en de Kerkstraat uit 'losse' panden bestaan. Stegen en doorsteekjes zijn niet alleen handig als korte verbinding naar de hoofdstraten, maar bieden ook doorkijkjes op de achterterreinen en zelfs op de achtergevels van de panden aan de hoofdstraten.

afbeelding "i_NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301_0002.png"

Afbeelding - Gezamenlijke waarden historisch hart Wijhe.

Begrenzing waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe

De begrenzing van het gebied is gekoppeld aan oude structuren:

  • De molen op een verhoging aan de zuidkant van de Langstraat begrensde lange tijd de dorpskern. De bebouwing langs de Molenbelt net voorbij de Molen is ontstaan in de tweede helft van de negentiende eeuw en maakt ook deel uit van de dorpse bebouwing
  • De Kippenmarkt, vormde van oudsher de oostelijke grens met buitengebied.
  • Het Schelmspad hoort ook bij de oudste structuur en staat al aangegeven op de kadastrale kaart 1811-1832.
  • Via De Jakke gaat de Kerkstraat over in de Veerstraat (de oude weg van de kerk naar het Veer).
  • Een klein deel van de bebouwing aan de Oranjelaan (de Drie Zwaantjes) en de Nieuwendijk zijn beeldbepalend en horen ook bij de oudste structuur.

Zichtlijnen
In het gebied worden verschillende zichtlijnen onderscheiden:

  • vanaf het balkon villa Wijhezicht door de Langstraat op de molen en vice versa;
  • naar de kerk, vanaf Achter de Hoven en vice versa een doorkijkje naar het lager gelegen deel;
  • naar de kerk vanaf de Gelder (Torenstraat) en vice versa;
  • op achtergevels van panden aan de Langstraat vanaf de Kerkstraat.

Groen
In het historische dorpshart Wijhe worden verschillende waardevolle groenstructuren onderscheiden:

  • de tuin van de pastorie met de kastanjeboom;
  • de bomen rond de kerk;
  • een enkele open plek aan de Langstraat en Kerkstaat;
  • de nieuw aangeplante leilinden in het gebied;
  • de diepe achtertuinen van de woningen aan de Kerkstraat richting Achter de Hoven;
  • 'nieuwe' open plek Langstraat, ter hoogte van de Torenstraat.

Cultuurhistorie - zichtbare verhalen
De Langstraat en de Kerkstraat kennen een historische mix van nering en bewoning. De van oudsher aanwezige combinatie van wonen en industrie/winkels is in de Langstraat nog altijd en is ook zichtbaar in het straatbeeld.
Van oudsher zijn in Wijhe veel smederijen gevestigd, veel slachterijen en andere met vee verbonden ambachten en neringen. Kelderlichten duiden tegenwoordig nog op de aanwezigheid van voormalige pekelkelders.

Ook de aanwezigheid van een koeienmarkt, varkensmarkt en kippenmark hing met de veeteelt en vleesindustrie samen. Er wordt veel waarde gehecht aan de (soms moderne) markeringen van en verwijzingen in het plaveisel naar historische plekken, functies en gebeurtenissen, zoals de ossenkop in het plaveisel bij de joodse slager en paalgaten afgedekt met ijzeren dekseltjes waar de palen voor de veemarkt in gezet konden worden. Even verderop was de varkensmarkt.
Een nieuwe pomp markeert de plek waar iedereen vroeger drinkwater moest halen.

Bebouwing
Het karakter van de Langstraat en Kerkstraat: de afwisseling in dakvormen, goothoogtes, de afwerking goten en winkelpuien is heel kenmerkend. Dat geldt ook voor de panden die er misschien minder fraai bij staan. Er wordt veel waarde gehecht aan de authentieke uitstraling van een aantal gevels en de historische afwisseling van gevels en gevelreeksen:

  • I. Gevelwanden:
    Van waarde is de variatie, verscheidenheid en kleinschaligheid. De gevels hebben een authentieke uitstraling en vormen een waardevolle aaneengesloten gevelwand. Het gaat hierbij om:
    • a. Langstraat 2 t/m 24 - Afwisseling in dakvorm, afwerking goten, kleinschaligheid en diversiteit in architectuur.
    • b. Langstraat 46 t/m 64 - details in de gevels, gevelkunst, tegelfront op plekken waar waarschijnlijk een winkel in etenswaar gevestigd was zoals een slagerij, visboer of kruidenier (voor de hygiëne).
    • c. Nieuwendijk 5 t/m 9 en 2, 4.
  • II. Authentieke gevels:
    • a. Kerkstraat 1 - voormalig raadhuis;
    • b. Kerkstraat 8 - directeurswoning vleesfabriek;
    • c. Kerkstraat 12 - oude schoolmeesterswoning ;
    • d. Kerkstraat 32 - pand oudheidkamer, sterk beeldbepalend voor het marktplein;
    • e. Langstraat 19 - exportslagerij van joodse familie;
    • f. Langstraat 21 - woonhuis , vroegere drogisterij;
    • g. Langstraat 22 - directeurswoning;
    • h. Langstraat 25 - voormalig catechisatielokaal met oude schuur;
    • i. Langstraat 27 - voormalige pastorie;
    • j. Langstraat 29 - 't Langhuus, gevel;
    • k. Langstraat 40 - voormalig klokkenmuseum, nu weer luiken aanwezig;
    • l. Langstraat 43 - pand Schippers (Primera);
    • m. Langstraat 45 - pand Naaldboetiek met jugendstil tegels;
    • n. Langstraat 47;
    • o. Langstraat 77;
    • p. Langstaat 79;
    • q. Langstraat 80 - opvallend, klein pandje met zware gevel;
    • r. Oranjelaan - de Drie Zwaantjes;
    • s. De Jakke 1 - smederij 1814 met molensteen in stoep;
    • t. Molenbelt - molen en omliggende woningen in authentieke vorm.
  • III. Gebouwen met een verhaal:
    • a. Kerkstraat 1 - voormalig raadhuis met naastgelegen kroeg die via een tussendeur met elkaar verbonden waren. Zo kon je na het werk binnendoor naar de kroeg;
    • b. Langstraat 27 - voormalige pastorie, gebouwd in 1934 door gemeentearchitect A. Smit (* 1886). De oude pastorie is in 1936 gesloopt.;
    • c. Langstraat 33 - het Oranjehotel is van grote cultuurhistorische betekenis als onderkomen van de vele handelaren op doorreis, onderduikers in WO II;
    • d. Langstraat 56 - is van oudsher de locatie van een (hoef)smid. De nieuwe functie van fietsenmaker sluit daar mooi op aan;
    • e. Langstraat 77 - vermoedelijk was dit een oude stadsboerderij is. De gevel is later opgehoogd.
  • IV. Zijgevels hoekpanden o.a:
    • a. Langstraat 42 "Achterom 42" met hoeksteen;
    • b. Langstraat 58;
    • c. Langstraat 59 - voormalige bakkerij (Kippenmarkt);
    • d. Langstraat 29 - Langhuus (gereconstrueerd);
    • e. Langstraat 25 - catechisatielokaal;
    • f. Langstraat 40.

3.2 Monumenten

Vanwege de rijke geschiedenis van het gebied zijn er relatief veel rijks- en gemeentelijke monumenten in het plangebied aanwezig.

Rijksmonumenten

volg-
nr  
Adres   monument-
nummer  
Oorspronkelijk doel   Bijzonder-
heden  
30   Kerkstraat 15   39643
39644  
protestantse kerk,
resp toren  
 
33   Langstraat 48   39645   Woonhuis    
34   Langstraat 50   39646   De Waag   met de sluitsteen 1860  
39   Molenbelt 1   39642   de molen   achtkantige houten stellingmolen op gemetselde voet uit 1703  

Gemeentelijke monumenten

Volg-
nr  
Adres   oorspronkelijk doel   naam /bij-
zonderheden  
61   Kerkstraat 1   raadhuis 1913   Het voorm. raadhuis is hoekpand in neorenaissance stijl, met aan beide zijden een trapgevel. Het werd in 1913 gebouwd ter vervanging van het raadhuis uit 1866. Nu biedt het onderdak aan de bibliotheek.  
62   Kerkstraat 32-32A-34   woonhuis 1880   neoclassicistisch van vorm en werd omstreeks 1880 gebouwd als woonhuis annex vleeswarenfabriek.  
66   Kippenmarkt(ongen.)
(achter Langstraat 57a)  
voormalig pakhuis    
72   Langstraat 29   verenigingsgebouw uit 1910   Het Herv. catechisatiegebouw is een eenvoudig neorenaissance pand uit 1910 met een trapgevel boven de ingang.  
73   Langstraat 45   woonhuis 1905    
75   Langstraat 77-79   woonhuis 1768   Het gepleisterde dwarse woonhuis met hoogopgaand middenrisaliet heeft in de zijgevel de ankers van het jaartal 1768.  
76   Langstraat 80   woonhuis ca. 1930   woonwinkelpand eerste kwart twintigste eeuw  
100   Schelmspad (ongen.)   pakhuis    

Het is niet gebruikelijk om aspecten van monumentenzorg in het bestemmingsplan nogmaals te regelen. Ze worden echter ter signalering op de verbeelding opgenomen. Voor tot monumenten aangewezen panden gelden naast het bestemmingsplan ook de bepalingen uit de Monumentenwet respectievelijk de gemeentelijke Monumentenverordening, hetgeen in veel gevallen leidt tot meer stringente instandhoudingseisen. De betreffende eigenaar/initiatiefnemer wordt op deze plaats verwezen naar de betreffende regelingen.

Relevant voor het bestemmingsplan is het vastleggen van de bestaande afmetingen van de monumenten op de verbeelding en in de planregels.

3.3 Archeologie

De historische kern van Wijhe heeft een hoge archeologische verwachting op resten van een dorpskern of historische elementen. Van bijvoorbeeld oude hoeven en oude erven is bekend dat deze vaak voorgangers hebben gehad die dateren uit de middeleeuwen. Daarnaast betreft het de locaties van molens en kerken.

De bescherming van de hoge archeologische verwachtingswaarde is geregeld in het Parapluplan archeologie.

3.4 Beeldkwaliteitplan

Om de geïnventariseerde kwaliteiten van het plangebied te beschermen en te versterken wordt aanvullend op dit bestemmingsplan een beeldkwaliteitplan vastgesteld (zie bijlage 2 van deze toelichting).

Het Beeldkwaliteitplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe bevat richtlijnen voor de uiterlijke verschijningsvorm van bebouwing (vooral gevels en gevelwanden) en voor de inrichting en vormgeving van de openbare ruimte. Ingrepen in het gebied worden getoetst aan de richtlijnen aan dit beeldkwaliteitplan.
Het beeldkwaliteitplan is aanvullend op het generieke toetsingskader voor de welstand zoals vastgesteld in de Nota Ruimtelijk Kwaliteit.

3.5 De Wijhese molen: molenbiotoop

Direct ten zuiden van de Langstraat bevindt zich op de Molenbelt de Wijhese Molen. Het betreft een achtkantige houten stellingkorenmolen uit 1703.
De romp van de molen heeft een achtkantige vorm. De molen is voorzien van een stelling (omloop) voor het bedienen van de molen. De molen heeft altijd de functie gehad van korenmolen voor boeren en bakkers. Ook nu is de molen nog steeds voor dit doel ingericht.
De vlucht van de molen (= de diameter van het wiekenkruis) bedraagt 24,3 m. De stelling bevindt zich 6 m boven het maaiveld (bron: Stichting de Wijhese Molen). Het maaiveld ter plaatse van de molen bevindt zich op 5,6 m boven NAP (+NAP).

Voor een molen is een goede windvang erg belangrijk. De omgeving van de molen die vrij wordt gehouden voor een goede windvang wordt ook wel de molenbiotoop genoemd. Een goede molenbiotoop is van fundamenteel belang voor de werking en het behoud van de molen evenals voor de zichtbaarheid van de molen.
Een goede molenbiotoop zorgt er voor dat de molen kan draaien en levert een bijdrage aan de waardering van de molen als cultureel erfgoed.

Molenbiotoop
De biotoopformule is een eenvoudige manier om de maximaal aanvaardbare (bouw)hoogte van obstakels rond een molen te berekenen. De hoogte van de gebouwen en bomen om een molen mogen niet leiden tot onoverkomelijke hinder. De biotoopformule wordt dus vooral toegepast om te kunnen bepalen of een obstakel op een bepaalde afstand van de molen al dan niet 'te hoog' is.

afbeelding "i_NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301_0003.png"

Afbeelding - Weergave molenbiotoop

Een molenbiotoop is als regel gelegen in een straal van 400 m rondom de betreffende molen. De eerste 100 m dient vrij te zijn van obstakels. Dit houdt voor een stellingmolen in dat de obstakels niet boven de stelling (i.c. het onderste punt van de verticaal staande wiek) mogen uitkomen (in het voorliggende geval 6 m).
Vanaf 100 m geldt als maximaal aanvaardbare hoogte een oplopende lijn die met een biotoopformule berekend wordt. Wanneer de omgeving van een molen voldoet aan deze eisen is er sprake van een toelaatbare situatie. Alles wat boven de lijn uitkomt dient kritisch te worden bekeken. Binnen de gemeente Olst-Wijhe wordt als biotoopformule uitgegaan van de 1 op 30-regel. Dit betekent dat voor elke 100 m verder het obstakel ongeveer 3,3 m hoger mag zijn dan de hoogte van de stelling (met andere woorden 6 m), daarbij wordt gerekend vanaf het maaiveld ter hoogte van de molen (i.c. 5,6 m +NAP).

3.6 Water

Bij de totstandkoming van ruimtelijke plannen moet de watertoets worden toegepast. Dit houdt in dat alle ruimtelijke plannen een waterparagraaf moeten bevatten. De watertoets is het hele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten.

Het bestemmingsplan 'Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe' betreft een conserverend plan ten behoeve van de bescherming van aanwezige cultuurhistorische waarden in het historische centrum van Wijhe. De wijziging van de regels kan tot gevolg hebben dat de bouwmogelijkheden beperkt worden ten opzichte van de, tot inwerkingtreding van dit bestemmingsplan, geldende planologisch-juridische regeling. Het voorliggende plan leidt niet tot een toename van verharding ten opzichte van de geldende planologisch-juridische situatie. Dit bestemmnigsplan heeft dan ook geen waterhuishoudkundige effecten.

3.7 Overstromingsrisico's

Het hele plangebied is aangewezen als 'overstromingsgebied'. Dit betekent dat in de planvorming rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van overstroming. Een overstroming kan plaatsvinden door de doorbraak van de IJsseldijk. De kans op overstromingen is klein; nameijk 1: 1.250 per jaar.

Vanwege het overstromingsrisico moet in een vroeg stadium van de planvorming worden nagedacht over maatregelen. Deze maatregelen beperken de eventuele risico's en nadelige effecten van een overstroming. Voorbeelden van mogelijke maatregelen zijn:

  • aanvullend ophogen van het plangebied (voorzover mogelijk);
  • voldoende hoog aanbrengen van het vloerpeil, eventueel met verhoogde drempels;
  • zodanig inrichten gebouw zodat schade bij overstromingen wordt beperkt.

Het bestemmingsplan 'Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe' betreft een conserverend plan ten behoeve van de bescherming van aanwezige cultuurhistorische waarden in het historische centrum van Wijhe. Bovengenoemde mogelijke maatregelen komen pas bij uitvoer aan de orde op basis van de onderliggende (geldende) moederplannen. De maatregelen hebben dus geen invloed op dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

4.1 Algemeen

Het bestemmingsplan heeft betrekking op een wijziging van de planregels van alle in paragraaf 1.3 genoemde bestemmingsplannen. De te wijzigen onderdelen betreffen de onderwerpen cultuurhistorie en molenbiotoop. In het voorliggende plan wordt het beleid ten aanzien van beide onderwerpen doorvertaald in de betreffende bestemmingsplannen.

De begripsbepalingen in de bovengenoemde bestemmingsplannen zijn voor zover noodzakelijk uitgebreid met enkele aanvullende begrippen die verband houden met het voorliggende bestemmingsplan. Deze definities gelden uitsluitend voor onderhavige planherziening. Tevens zijn ten behoeve van dit overkoepelende paraplu-bestemmingsplan algemene regels en overgangs- en slotregels opgenomen.

Hierna wordt voor het onderwerp archeologie een toelichting gegeven op de juridische regeling.

4.2 Cultuurhistorie

Behoud en versterking van de cultuurhistorische waarden van het waardevolle dorpsgebied is een gedeelde verantwoordelijkheid. Een aantal zaken kunnen/moeten door bewoners, ondernemers en gebruikers zelf worden ingevuld, uitgevoerd en/of geregeld. Bijvoorbeeld, de mate van onderhoud aan en het aanzien van het pand, de inrichting van de privé-tuinen en de wijze en mate waarop de goederen door de ondernemers worden uitgestald (reclames, terrassen). Zaken kunnen ook heel goed gezamenlijk worden opgepakt. Zo kan de gemeente afspraken maken met de winkeliersvereniging over reclameuitingen en terrassen.

De gemeente heeft een aantal instrumenten waarmee de bescherming van cultuurhistorische waarden juridisch geborgd kan worden, zoals:

  • bestemmingsplan;
  • welstandsbeleid;
  • erfgoedbeleid.

Met het voorliggende paraplu-bestemmingsplan tracht de gemeente te voorkomen dat ontwikkelingen in het gebied plaatsvinden die afbreuk doen aan de waarden.

4.2.1 Algemeen

De aanwijzing van het historische hart van Wijhe als waardevol dorpsgezicht heeft gevolgen voor het gebruik en de vormgeving van de panden en terreinen. Doel van de aanwijzing is om de karakteristieke, met de historische ontwikkeling samenhangende structuur en ruimtelijke kwaliteit van het gebied te onderkennen als zwaarwegend belang bij de verdere ontwikkelingen binnen het gebied. De aanwijzing beoogt op die wijze een basis te geven voor een ruimtelijke ontwikkeling die inspeelt op de aanwezige kwaliteiten, daarvan gebruik maakt en daarop voort bouwt.

De aanwijzing tot waardevol dorpsgezicht is niet bedoeld om de bestaande toestand in al zijn facetten te 'bevriezen'; het dorpshart van Wijhe moet kunnen leven. Bovendien kunnen nieuwe ontwikkelingen bijdragen aan het behoud van waardevolle aspecten binnen het gebied. Voor zover bebouwing en openbare ruimten als gevolg van de aanwijzing worden aangemerkt als waardevol, is het de bedoeling om de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van gebouwen en terreinen hierop af te stemmen.

4.2.2 Instrumentarium

Bestemmingsplan
Voorliggend bestemmingsplan vormt de juridische vertaling van de in de aanwijzing tot 'waardevol dorpsgezicht' aangeduide aspecten. Een deel daarvan met betrekking tot de structuur (patroon van straten en steegjes), bouwvolumes (rooilijnen, goot- en bouwhoogtes e.d.) en in hoofdlijnen de inrichting van de openbare ruimte wordt al voldoende beschermd in de geldende onderliggende bestemmingen (moederplan). In het voorliggende paraplu-bestemmingsplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe wordt een aanvullende set specifieke planregels opgenomen ten aanzien van het behoud van de bestaande variatie en de mate waarin het samenvoegen van panden aanvaardbaar is, welke (maximum) breedtemaat in een nieuwe gevel te herkennen moet zijn en in hoeverre een gevel mag in- en uitspringen.

Omdat in het voorliggende geval géén sprake is van een rijks of gemeentelijk beschermde dorpsgezicht gelden er géén afwijkingen van de normale bouwregelgeving en wordt 'omgevingsvergunningvrij' bouwen niet uitgesloten.

Beeldkwaliteitplan
Architectonische aspecten zoals materiaalkeuze, kleurgebruik, gevelindeling en detaillering vallen veeleer op het terrein van de welstandsadvisering. Welstandsbeleid is, naast het bestemmingsplan, een essentieel instrument voor de bescherming van het waardevol dorpsgezicht. Voor dit gebied is een beeldkwaliteitplan opgesteld met richtlijnen voor de uiterlijke verschijningsvorm van bebouwing en de inrichting en vormgeving van de openbare ruimte.

Het Beeldkwaliteitplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe (bijlage 2 bij deze plantoelichting) vormt het kader voor de welstandstoetsing en is een aanvulling op het generieke welstandsbeleid zoals vastgelegd in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit.

Monumentenvergunning
Veel van de panden in het plangebied zijn beschermde monumenten. Bij wijzigingen aan de monumenten is, naast een omgevingsvergunning voor het bouwen, ook een monumentenvergunning vereist.

Bomenverordening
De bescherming van de waardevolle bomen is in principe afdoende geregeld in de kapverordening in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Olst-Wijhe. Het bestemmingsplan bevat dan ook enkel een regeling voor de bescherming van waardevolle bomen die specifiek benoemd zijn tijdens de inventarisatie van de waarden en die verbeeld zijn op de kaart 'Gezamenlijke waarden historisch hart van Wijhe', zoals opgenomen in bijlage 1 van de planregels.

4.2.3 Instrumenten in het bestemmingsplan

Stedenbouwkundige criteria
De stedenbouwkundige opzet van het dorpshart is te herleiden uit de historische ontwikkeling. De kenmerkende aanwezigheid van een grote diversiteit aan bouwvolumen biedt onderdak aan een verscheidenheid aan functies (winkel en nering). De kwaliteit is terug te voeren op de volgende stedenbouwkundige elementen:

  • Voorgevelrooilijn
    De voorgevelrooilijn is de lijn waar de weg de voorgevel raakt; de scheidslijn tussen bebouwd en onbebouwd. De manier waarop de voorgevelrooilijn loopt, bepaalt de loop van de gevels en daarmee de vorm van de openbare ruimte. De afstand tussen de voorgevelrooilijnen bepaald in belangrijke mate of sprake is van een steeg, straat of plein.
    In het onderliggende moeder-bestemmingsplan Wijhe is met het bepalen van de bestemmingsgrenzen en de bouwgrenzen (i.c. de voorgevelrooilijn) op de verbeelding het historisch patroon, dus de historisch bepaalde situering, aangehouden.
    In de planregels van het voorliggende paraplu-bestemmingsplan wordt voor de bebouwing in het waardevol dorpsgezicht bepaald dat de voorgevel van een gebouw in de voorgevelrooilijn moet zijn gebouwd.
  • Zijgevelrooilijn
    De zijgevelrooilijn is die lijn die aangeeft tot waar aan de zijgevel van het hoofdgebouw gebouwd wordt. De loop van de zijgevel heeft invloed op de instandhouding van de kenmerkende steegjes; de zichtlijnen.
    In het onderliggende moeder-bestemmingsplan Wijhe is met het bepalen van de bouwgrenzen zoveel mogelijk rekening gehouden met de historisch bepaalde situering van de zijgevels.
    In de planregels van het voorliggende paraplu-bestemmingsplan wordt voor de zijgevels met zeer hoge kwaliteit bepaald dat de zijgevel in de zijgevelrooilijn moet zijn gebouwd.
  • Parcellering c.q. gevelbreedte
    De parcellering geeft de breedte en diepte aan van een kavel. Kenmerkend voor het historisch dorpshart is dat elk perceel een eigen breedte heeft en dat dit duidelijk herkenbaar/zichtbaar is in de gesloten gevelwanden. Hierdoor ontstaat een grote afwisseling in de gevelaanzichten; het ene pand is duidelijk van het andere te onderscheiden. Door het samenvoegen van panden (c.q. doorkoppelen), loopt de individualiteit van panden en de diversiteit van het straatbeeld gevaar. Het doorkoppelen van panden reduceert de diversiteit aan kenmerkende bouwvolumes, is daardoor niet in overeenstemming met de kwaliteit van dit gebied en dus in principe niet wenselijk. Afwijken van de bestaande gevelbreedtes en/of het samenvoegen van panden is alleen toegestaan indien visueel de oorspronkelijke gevelbreedtes gehandhaafd blijven.
    In het voorliggende paraplu-bestemmingsplan is
    In het voorliggende paraplu-bestemmingsplan wordt voor de gevels met zeer hoge kwaliteit en de gevels met tamelijk hoge kwaliteit bepaald dat de voorgevelbreedte niet minder en niet meer mag bedragen dan bestaand. Aan het samenvoegen van meerdere panden worden voorwaarden verbonden.
  • Hoogtematen
    De variatie in goot- en bouwhoogtes benadrukt het individuele karakter van elk pand. De panden langs de Langstraat hebben in het moeder-bestemmingsplan Wijhe in de planregels binnen de bestemming 'Centrum' een overwegende bouwhoogte gekregen van maximaal 10 m. Slechts in een paar gevallen is een afwijkende bouwhoogte toegestaan. De maximale goothoogte is op de verbeelding aangegeven. De kerk is op de verbeelding voorzien van specifieke goot- en bouwhoogten (respectievelijk 7 en 11 m voor het schip en 18 en 27 m voor de toren). Voor de woningen zijn op de verbeelding alleen de maximale goothoogtes vastgelegd. In de bestemming 'Wonen' is de dakhelling van het hoofdgebouw bepaald tussen de 25° en 60°; waarmee de bouwhoogte is bepaald.
    In het voorliggende paraplu-bestemmingsplan wordt de bestaande variatie in goot- en bouwhoogte gewaarborgd door de toegestane hoogtematen in de planregels in te perken tot de bestaande bouw- en goothoogte van een pand, waarbij hiervan onder voorwaarden kan worden afgeweken tot de toegestane hoogtes uit het moederplan.
  • Kappen
    Hoewel kappen niet altijd zichtbaar zijn vanaf de straat valt uit het 'dakenlandschap' (patroon van de kappen) de structuur van het gebied af te leiden. De kapvorm is een uitdrukking van de oriëntatie en afmeting, parcellering, bouwdiepte en karakteristiek van de bebouwing. De meeste panden in het historische dorpshart zijn afzonderlijk herkenbaar door een zelfstandige gevel met kap.
    In het moeder-bestemmingsplan Wijhe zijn geen bepalingen opgenomen met betrekking tot het dakenlandschap. Alleen in de bestemming 'Wonen' is een bepaling ten aanzien van de dakhelling van het hoofdgebouw opgenomen (tussen de 25° en 60°)
    In het voorliggende paraplu-bestemmingsplan wordt bepaald dat hoofdgebouwen voorzien moeten worden van een kap, waarbij de bestaande kapvorm en nokrichting richtinggevend zijn. Voor de bestaande situatie wordt verwezen naar de luchtfoto die als bijlage 2 bij de planregels is opgenomen. Voor rijks- en gemeentelijke monumenten en voor de panden met een voor- of zijgevel van zeer hoge kwaliteit wordt de kapvorm vastgelegd; voor de overige panden de nokrichting. In de regels is de dakhelling gekoppeld aan een minimale en maximale hellingshoek (resp. 25° en 60°). Onder voorwaarden mag hiervan worden afgeweken.

Beeldkwaliteit
Het karakter van het historische dorpshart wordt in belangrijke mate bepaald door de structuur van de bebouwing alsmede de gevelindeling en bouwmassa.

In het bestemmingsplan wordt het vernieuwen of veranderen van de bouwmassa's van bouwwerken aan voorwaarden verbonden en worden regels gesteld aangaande het aanwezig waardevol groen.
In het Beeldkwaliteitplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe (zie bijlage 2 van deze plantoelichting) zijn aanvullende welstandscriteria vastgelegd aangaande het vernieuwen of veranderen van de gevelindeling, de detaillering van bouwwerken en voor ingrepen in het openbaar gebied.

4.3 Molenbiotoop

In het voorliggende bestemmingsplan wordt op de verbeelding over de onderliggende moeder-bestemmingsplannen een 'vrijwaringszone - molenbiotoop' opgenomen. In de planregels wordt bepaald dat:

  • 1. binnen de straal van 100 m, gerekend vanuit het middelpunt van de molen, mag geen bebouwing worden opgericht aanwezig zijn, hoger dan de onderste punt van de verticaal staande wiek, met andere woorden 6 m boven het aansluitende maaiveld ter hoogte van de molen (i.c. 5,6 m +NAP);
  • 2. binnen de straal van 100 tot 400 m gerekend vanuit het middelpunt van de molen, mag de maximale hoogte van bebouwing niet hoger zijn dan 1/30 van de afstand tussen bouwwerk en het middelpunt van de molen, gerekend met de hoogtemaat van de onderste punt van de verticaal staande wiek.

In situaties waarin de vrije windvang en het zicht op de molen reeds beperkt zijn door bebouwing is afwijking van bovengenoemd criterium mogelijk, mits de vrije windvang en het zicht op de molen niet verder beperkt worden.

4.4 Bestaande situatie

In het voorliggende bestemmingsplan wordt uitgegaan van de bestaande bebouwing en het bestaand gebruik op het tijdstip van de inwerkingtreding van het bestemmingsplan. Bij het bepalen van de bestaande situatie worden door de gemeente onder meer de volgende bronnen geraadpleegd:

  • Luchtfoto:
    aan de hand van een recente luchtfoto zijn verschillende waarnemingen mogelijk. Dit betreft onder meer de locatie van de bebouwing, tuinen, de openbare ruimtes, en dergelijke. Zo kan voor een deel uit de luchtfoto worden opgemaakt welke functies in de openbare ruimte (openbaar groen, wegen, steegjes) voorkomen. Verder kan ook de kapvorm en nokrichting van de bestaande gebouwen worden afgelezen. Een uitsnede van de meest recente luchtfoto is als bijlage 2 'Dakenlandschap' in de planregels opgenomen.
  • de kadastrale/topografische ondergrond:
    ook uit de ondergrond kan naast de locatie van de bebouwing, tuinen, de openbare ruimtes, ook de parcellering/breedte van de verschillende gebouwen worden afgelezen. Over de uitsnede van de luchtfoto, in bijlage 2 'Dakenlandschap' van de planregels, is de gebruikte ondergrond geprojecteerd.
  • Archief vergunningen:
    Door middel van het gemeentelijk archief met verleende bouw- en omgevingsvergunningen en ontheffingen is per gebouw de bestaande situatie inzichtelijk te maken.

Hoofdstuk 5 Juridische planopzet

5.1 Algemeen

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de wijze waarop de voorkomende functies in het bestemmingsplan worden geregeld. In de planopzet is aansluiting gezocht bij de recente uitgave 'Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen', kortweg SVBP. De van het bestemmingsplan deeluitmakende planregels worden - voor zo ver nodig geacht - van een nadere toelichting voorzien.

De planregels geven inhoud aan de op de verbeelding gegeven bestemmingen. De regels geven aan waarvoor de gronden en opstallen al dan niet mogen worden gebruikt en wat en hoe er mag worden gebouwd. Bij de opzet van de planregels is getracht het aantal regels zo beperkt mogelijk te houden en slechts datgene te regelen, wat werkelijk noodzakelijk is.

De bij dit plan behorende regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken, te weten:

  • Hoofdstuk 1 Inleidende regels.
  • Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels.
  • Hoofdstuk 3 Algemene regels.
  • Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels.

5.2 Hoofdstuk 1 Inleidende regels

In dit hoofdstuk worden de in de regels gehanteerde begrippen nader verklaard, zodat interpretatieproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen. Voor de wijze van meten wordt verwezen naar het moeder-bestemmingsplan. Alleen voor maaiveld is een definitie opgenomen, zodat de regeling in het hele plan gelijk wordt toegepast. Voor de definitie van maaiveld is aangesloten bij de in de gemeente gebruikelijke definitie van peil, om de hoogte en diepte van een bouwwerk op hetzelfde punt te laten beginnen. Voor de terreinen zonder gebouwen is als definitie opgenomen het grensvlak tussen ondergrond en lucht.

5.3 Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

Dit hoofdstuk bevat enkel de dubbelbestemming 'Waarde - Waardevol dorpsgezicht' bestaat uit een bestemmingsomschrijving, bouwregels, een specifieke gebruiksregel en een omgevingsvergunning-stelsel voor het slopen van bouwwerken.

De belangrijkste doelstellingen van het voorliggende bestemmingsplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe is het regelen van het waardevol dorpsgezicht. Het plan bevat daartoe specifieke beschermende bepalingen. De basis-bescherming wordt geboden do or de 'gewone' stedenbouwkundige bouwregels die in het onderliggende moeder-bestemmingsplan Wijhe (zie paragraaf 1.3) zijn opgenomen binnen de afzonderlijke enkel-bestemmingen (Centrum, Maatschappelijk, Wonen en dergelijke). Via de bouwregels wordt per bestemming geregeld waar de (hoofd)bouwmassa is toegestaan, met de bijbehorende bouwmaten. Daarbij wordt voor de waardevolle c.q. monumentale bebouwing uitgegaan van de bestaande goothoogte en bouwhoogte (als minimale en maximale bouwhoogte).

In aanvulling op de bouwregels uit het onderliggende moeder-bestemmingsplan zijn in het paraplu-bestemmingsplan aanvullende eisen opgenomen in de dubbelbestemming 'Waarde - Waardevol dorpsgezicht'. De bescherming is in eerste instantie gericht op de volgende principes:

  • behoud, onderhoud en versterking van waarden gaan voor vernieuwen en ontwikkelen;
  • vernieuwen en ontwikkelen geschieden op basis van en met respect voor de cultuurhistorische waarden.

Voor het (ver)bouwen, vernieuwen of veranderen van waardevolle bouwwerken ('tamelijk hoge kwaliteit' of 'zeer hoge kwaliteit') wordt het advies gevraagd van respectievelijk de Adviseur ruimtelijke kwaliteit of de monumentencommissie. Het advies is niet nodig wanneer het ondergeschikte bouwwerkzaamheden betreft die geen noemenswaardige aanpassing van het bouwwerk en het uiterlijk daarvan behelzen, zoals het aanbrengen van een deurbel, een lamp verwisselen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301_0004.png"

Afbeelding - dubbelbestemming 'Waarde - Waardevol dorpsgezicht'

Op de verbeelding is de bestemming 'Waarde - Waardevol dorpsgezicht' weergegeven. Uit de afbeelding blijkt dat de begrenzing van de dubbelbestemming overeenkomt met de begrenzing van de kaart 'Gezamenlijke waarden historisch hart van Wijhe' die als bijlage 1 is opgenomen in de planregels (zie ook paragraaf 3.1).

Om de bescherming van het historisch hart van Wijhe in de planregels verder te waarborgen wordt gebruik gemaakt van de kaart 'Gezamenlijke waarden historisch hart van Wijhe'. In de dubbelbestemming worden aanvullende eisen geformuleerd met betrekking tot:

  • de goot- en bouwhoogte;
  • de situering voor- en zijgevels;
  • de voorgevelbreedte;
  • de kaprichting en dakvorm;
  • waardevolle bomen en boomstructuren.

De mate van bescherming is deels afhankelijk van de waardering van de gevels van het betreffende pand, zoals aangegeven op de kaart 'Gezamenlijke waarden historisch hart van Wijhe'. In de bouw- en andere regels van deze dubbelbestemming is voor de diverse afwijkingen bepaald dat bij de toepassing daarvan, afhankelijk van de waardering van de betreffende panden of gevels, de Adviseur ruimtelijke kwaliteit (de dorpsbouwmeester) of de monumentencommissie wordt gehoord.

De aanwezige rijks- en gemeentelijke monumenten worden in principe op basis van de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening voldoende beschermd. Voor de volledigheid zijn op de verbeelding aangeduid. In de planregels wordt het behoud en de bescherming nogmaals gewaarborgd. Ook wordt de bestaande kapvorm en nokrichting vastgelegd.
Bij wijzigingen aan de monumenten is, naast een omgevingsvergunning voor het bouwen, ook een monumentenvergunning vereist.

Op de verbeelding zijn de waardevolle bomen die verbeeld zijn op de kaart 'Gezamenlijke waarden historisch hart van Wijhe' (bijlage 1 van de planregels), als zodanig aangeduid. Via de planregels wordt het behoud en de bescherming gewaarborgd.

Bestaande hoofdgebouwen mogen in principe niet worden gesloopt. Een sloopvergunning kan enkel worden verleend als er sprake is van een herbouwplan dat recht doet aan de beschreven cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van het waardevol dorpsgezicht. Daar bij wordt, afhankelijk van de waardering van het pand, advies gevraagd van de Adviseur ruimtelijke kwaliteit of van de monumentencommissie.

5.4 Hoofdstuk 3 Algemene regels

De anti-dubbeltelbepaling is opgenomen, zoals voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening. Binnen de algemene regels zijn ook de bepalingen opgenomen ten aanzien van de 'vrijwaringszone - molenbiotoop'(zie verder paragraaf 3.5 en 4.3).

afbeelding "i_NL.IMRO.1773.BP2015004014-0301_0005.png"

Afbeelding - gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - molenbiotoop'

Onder 'Overige regels' staat een uitermate belangrijke bepaling. Normaal overruled een nieuw bestemmingsplan een ouder bestemmingsplan. Met dit paraplu-bestemmingsplan worden de regels van alle in paragraaf 1.3 genoemde bestemmingsplannen aangevuld . De wijziging heeft enkel betrekking op het toevoegen van de dubbelbestemming 'Waarde - Waardevol dorpsgezicht' en de 'vrijwaringszone - molenbiotoop' in de regels van deze bestemmingsplannen; alle andere onderdelen van de geldende bestemmingsplannen dienen gewoon van toepassing te blijven. In lid 5.2 'Overige regels' is dit expliciet bepaald.

5.5 Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels

Hoofdstuk 4 geeft regels over hoe om te gaan met bouwwerken en het gebruik vallend onder het overgangsrecht en de benaming van het plan, conform het Besluit ruimtelijke ordening.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Aan het bestemmingsplan 'Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe' zijn, behoudens de kosten voor het opstellen van het plan en het begeleiden van de procedure, voor de gemeente geen kosten verbonden.
Met betrekking tot de vraag of, en in hoeverre, ter zake van dit bestemmingsplan aanleiding bestaat voor de verwachting dat belanghebbenden aanspraak kunnen maken op tegemoetkoming in planschade, is het advies van een planschade-deskundige ingewonnen.
Geconcludeerd wordt dat in concrete gevallen uit planvergelijking zou kunnen voortvloeien dat zich een planologische verslechtering voordoet die een waardevermindering van een onroerende zaak tot gevolg kan hebben en dus planschade. Echter, de kans dat daaruit substantiële planschade-aansprakelijkheid voor de gemeente zal voortvloeien wordt klein geacht, omdat het dan gaat om schade die naar analogie van de in de jurisprudentie gevormde criteria binnen het normaal maatschappelijk risico valt. Het plan is financieel uitvoerbaar.

De wijzigingen in de planregels die met het onderhavige bestemmingsplan mogelijk gemaakt worden, kunnen niet leiden tot een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Derhalve bestaat er geen verplichting tot het opstellen van een exploitatieplan in gevolge de Wet ruimtelijke ordening.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Inspraak

Het voorliggende bestemmingsplan 'Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe' is een uitwerking van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit en de nota 'Inventarisatie cultuurhistorische en ruimtelijke waarden historisch hart van Wijhe'.

De concept nota Ruimtelijke Kwaliteit heeft destijds ter inzage gelegen voor inspraak. Er zijn op dit onderdeel geen reacties ontvangen. De inventarisatie van de cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van het gebied is uitgevoerd door een vertegenwoordiging van de winkeliers en bewoners en de Historische Vereniging Wijhe. De resultaten hiervan zijn tijdens een openbare informatieavond gepresenteerd aan belangstellenden en deze zijn niet ter discussie gesteld.

Het concept van het ontwerp-bestemmingsplan is besproken met de groep die de inventarisatie heeft uitgevoerd. Hun reacties zijn waar mogelijk/wenselijk verwerkt in dit ontwerp-bestemmingsplan.

6.2.2 Ontwerp-terinzagelegging

Het ontwerp-bestemmingsplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe heeft, samen met het Beeldkwaliteitsplan, ter inzage gelegen van 10 maart 2016 tot en met 20 april. In deze periode heeft iedereen een zienswijze naar voren kunnen brengen.

In de genoemde periode is in totaal één zienswijze binnengekomen.
In de Zienswijzennota wordt verslag gedaan van de inhoud van de binnengekomen reactie en is deze voorzien van een beantwoording. De Zienswijzennota is als bijlage 3 aan deze toelichting toegevoegd.

Ambtshalve wijzigingen
Tot slot zijn er in het bestemmingsplan enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Deze wijzigingen zijn aangegeven in de Zienswijzennota, zoals opgenomen in bijlage 3 van deze toelichting.

Vaststelling
Het bestemmingsplan Waardevol dorpsgezicht historisch hart van Wijhe is op 6 juni 2016 door de gemeenteraad van Olst-Wijhe vastgesteld. Voor de inhoud van het besluit wordt verwezen naar de tekst van het Vaststellingsbesluit.