Plan: | Buitengebied eerste herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1773.BP2014001002-0302 |
Het bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Olst-Wijhe als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.1773.BP2009001001-0301 (hierna: moederplan) is door de gemeenteraad op 21 mei 2012 vastgesteld. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 25 september 2013 uitspraak gedaan. In haar uitspraak draagt de Afdeling de raad van de gemeente Olst-Wijhe op om binnen 52 weken na de verzending van de uitspraak een nieuw besluit te nemen inzake de onderdelen die vernietigd zijn. Naar aanleiding van deze uitspraak en naar aanleiding van enkele geconstateerde omissies/beleidswijzigingen in het plan is besloten het bestemmingsplan Buitengebied op onderdelen te herstellen.
Ligging plangebied
De gronden waar deze 1e herziening betrekking op heeft liggen verspreid in het buitengebied van de gemeente Olst-Wijhe. Tevens zal een deel van de regels van het gehele plangebied van het moederplan worden herzien. De plangrens betreft derhalve de plangrens van het moederplan, uitgezonderd de locaties waar na vaststelling van het moederplan een afzonderlijke procedure voor doorlopen is of wordt. Op deze locaties vigeert het moederplan namelijk niet meer en maken derhalve ook geen onderdeel uit van deze herziening. Het betreft de volgende locaties:
Systematiek 1e herziening
Deze bestemmingsplanherziening bestaat uit regels en een verbeelding die vergezeld gaan van de onderhavige toelichting. Het betreft een herziening, die in samenhang met het moederplan moet worden gelezen. In hoofdstuk 2 zijn alle wijzigingen waarop deze 1e herziening betrekking heeft weergegeven. Het betreft zowel wijzigingen in de toelichting en regels als op de verbeelding.
Algemeen
Als in de 1e herziening gesproken wordt over het moederplan dan wordt het bestemmingsplan Buitengebied zoals vastgesteld op 21 mei 2012 bedoeld. Indien verwezen wordt naar bijvoorbeeld artikelnummers of paginanummers dan betreft het een verwijzing naar de nummers zoals opgenomen in het moederplan.
Toelichting
De toelichting maakt geen integraal onderdeel uit van deze 1e herziening. Derhalve kunnen de wijzigingen niet concreet in beeld worden gebracht. Wijzigingen in de toelichting dienen dan ook dient als 'niet opgenomen' of 'dient als volgt gelezen te worden' te worden. Wijzigingen in de bijlagen bij de toelichting zijn wel in beeld gebracht. De aangepaste bijlage zijn opgenomen als bijlage in deze 1e herziening.
Regels
In de planregels worden de aanpassingen met een doorhaling in groen (
'regel'
) of een toevoeging in geel ('regel') opgenomen. De niet gearceerde regels zijn ter informatie opgenomen zodat een goed beeld ontstaan van de nieuwe regels en hoe deze ingepast zijn in de bestaande regels. Van belang is dat de niet gearceerde regels niet opnieuw ter discussie gesteld kunnen worden omdat deze enkele een informatieve rol in deze herziening vervullen.
Verbeelding
Alleen de percelen waar een aanpassing plaatsvindt worden op de verbeelding opgenomen. Daarbij geldt vervolgens dat zowel de aanpassing als de overige relevante zaken betreffende dat perceel in beeld worden gebracht. Zo wordt in 1 oogopslag de nieuwe situatie duidelijk. Van belang hierbij is dat de overig relevante zaken niet opnieuw ter discussie gesteld kunnen worden omdat ze enkele een informatieve rol in deze herziening vervullen. Bijvoorbeeld:
Per wijziging wordt onder het kopje 'juridische vertaling' aangegeven welke wijziging betrekking heeft op deze herziening en welke zaken ter informatie gelden.
In het volgende hoofdstuk komen de verschillende aanpassingen aan bod, met een motivering waarom de aanpassingen zijn opgenomen. In hoofdstuk 3 komt de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan aan bod.
In dit hoofdstuk zijn de te herziene zaken beschreven en kort gemotiveerd. Er zijn verschillende aanleidingen om deze herziening op te stellen. De te herziene zaken kunnen voortvloeien uit de uitspraak van de Raad van State, gewijzigd of nieuw beleid en kennelijke omissies.
Omschrijving uitspraak
De Raad van State heeft de plandelen voor de gronden waar de aardgastransportleiding niet als zodanig is bestemd, vernietigd. Een gedeelte van de aardgastransportleiding N-551-20 is niet correct op de verbeelding opgenomen. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
De gronden waar de gasleiding feitelijk ligt worden voorzien van de dubbelbestemming Leiding - Gas. Deze dubbelbestemming wordt verwijderd op gronden waar de gasleiding ten onrechte was opgenomen.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen niet meer ter discussie.
Omschrijving uitspraak
De Raad van State heeft artikel 25 lid 25.5.4 vernietigd. Per abuis is de tekst van artikel 25.5.3 dubbel opgenomen terwijl opgenomen had moeten worden dat het college van burgemeester en wethouders de mening van de exploitant over de veiligheid van de buisleidingen moet betrekken. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
In artikel 25 wordt lid 25.5.4 verwijderd en vervangen door een nieuw lid 25.5.4 luidende:
'Alvorens over een omgevingsvergunning te beslissen, wint het bevoegd gezag schriftelijk advies in bij de leidingbeheerder omtrent de vraag of wordt voldaan aan het bepaalde in lid 25.5.3'.
Omschrijving uitspraak
De Raad van State heeft in haar uitspraak aangegeven dat de vergunde varkensstal ten onrechte niet juist in het bestemmingsplan is opgenomen. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
Het bouwvlak ter plaatse van de Elshofweg 9 wordt in noordelijke richting vergroot.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemming, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Omschrijving uitspraak
De Raad van State heeft de bestemming Agrarisch op het perceel Raalterweg 6 te Wijhe na aanleiding van de volgende punten vernietigd:
Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
Het perceel Raalterweg 6 wordt overeenkomstig het bestemmingsplan Buitengebied zoals vastgesteld op 21 mei 2012 opgenomen. Aanvullend worden de volgende aanpassingen doorgevoerd:
In de regels worden de volgende wijzigingen doorgevoerd:
verkoop-aan-huis van agrarische producten en aanverwante artikelen (uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - verkoop aan huis') | - | 100 |
Aanvullende wijzigingen n.a.v. Nota van beantwoording zienswijzen:
hoge permanente teeltondersteunende voorzieningen | 500 m2 | - | - | 6 m | - |
Omdat naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State het gehele perceel is vernietigd, hebben alle bestemmingen, aanduidingen en zones etc betrekking op deze herziening.
Omschrijving wijziging
Op 1 januari 2013 is de Wijziging Wet algemene bepalingen omgevingsrecht inzake de planologische
status van gronden alsmede aanpassingen van plattelandswoningen in werking getreden (hierna; Wet plattelandswoningen). De wet regelt dat:
Aanleiding van de Wet plattelandswoningen
Door schaalvergroting in de landbouw komt het nogal eens voor dat het agrarische bedrijf wordt gesplitst van de agrarische bedrijfswoning. Indien deze agrarische bedrijfswoning vervolgens door een burger (een niet-agrariër) wordt bewoond, dan leidt dit feitelijk gebruik in de huidige situatie tot een hoger beschermingsniveau tegen nadelige milieueffecten. Dit is voor het nabijgelegen (oorspronkelijke) bedrijf ongunstig, nu haar bedrijfsvoering hierdoor kan worden beperkt. De Wet plattelandswoningen biedt een oplossing voor deze onwenselijke situatie. Ingevolge het nieuwe artikel 1.1a Wabo kan het bevoegd gezag van de gemeente bepalen dat een (voormalige) agrarische bedrijfswoning (tevens) door een niet-agrariër mag worden bewoond. Dat dit is toegestaan, moet duidelijk blijken uit de bestemmingsplanregels of de omgevingsvergunning waarmee van het bestemmingsplan wordt afgeweken. Deze 'plattelandswoningen' worden vervolgens op grond van artikel 1.1a Wabo van rechtswege beschouwd als een onderdeel van de nabijgelegen inrichting, zodat de woning niet wordt beschermd tegen milieugevolgen van die inrichting. Hoewel het feit dat het planologische regime bepalend wordt (het eerste deel van de wet) heeft de wetgever er bewust voor gekozen om de werking van de wet te beperken tot agrarische bedrijfswoningen (tweede deel van de wet). Het bevoegd gezag van de gemeente kan daarom bijvoorbeeld niet bepalen dat ook bedrijfswoningen op industrieterreinen door derden mogen worden bewoond.
Het is mogelijk om een voormalige agrarische bedrijfswoning aan te duiden als
plattelandswoning in het bestemmingsplan of via een omgevingsvergunning. Dit houdt in dat de
voormalige agrarische bedrijfswoning gebruikt mag worden als burgerbewoning, maar dat de woning niet langer beschermd wordt tegen negatieve milieueffecten van het bijbehorende agrarische bedrijf inzake geur, fijnstof en geluid. De Wet plattelandswoning zorgt ervoor dat bestaande agrarische bedrijfswoningen, ook als deze woningen door derden worden bewoond, worden beschouwd als een onderdeel van het betreffende (agrarische) bedrijf waarvoor omgevingsvergunning wordt gevraagd of een melding Activiteitenbesluit wordt ingediend. Bestaande bedrijfswoningen horen bij de inrichting en worden niet beschermd. Als ze niet meer als bedrijfswoning worden gebruikt dan zorgt de Wet plattelandswoning voor bescherming zoals die zou zijn van een bedrijfswoning. Voormalige agrarische bedrijfswoningen worden niet langer beschermd tegen milieugevolgen van het bijbehorende agrarische bedrijf. Met de wet wordt dus het planologisch regime (de agrarische bestemming) bepalend voor de bescherming van de woning en niet langer het feitelijk gebruik als burgerwoning.
De wet gaat in op een 3-tal milieuaspecten:
Deze aspecten zijn geregeld in de Wet geurhinder en veehouderij, Wet geluidhinder en Wet milieubeheer. De Wet past dan ook de Wet geurhinder en veehouderij, Wet geluidhinder, de Wet milieubeheer en de Wabo aan.
Om de plattelandswoning mogelijk te maken in het buitengebied van de gemeente Olst-Wijhe wordt dit onderdeel opgenomen in deze herziening.
Juridische vertaling
In artikel 1 wordt het volgende begrip opgenomen:
Plattelandswoning
In artikel 3, 4 en 5 wordt de volgende afwijkingsbevoegdheid van de gebruiksregels opgenomen:
Ten behoeve van een plattelandswoning
Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in lid 3.1. ten behoeve van het gebruik van een bedrijfswoning als plattelandswoning, met dien verstande dat:
Omschrijving wijziging
In de zienswijzenota behorende bij het moederplan is opgenomen dat voor de Oude Deventerweg 1 de aanduiding 'transportbedrijf' opgenomen zou worden. Hier werd echter bedoeld Oude Deventerweg 11. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
Op het perceel Oude Deventerweg 11 wordt de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - groothandel in veevoer' gewijzigd in de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - transportbedrijf'.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Omschrijving wijziging
De paardenbak behorende bij de woning heeft per abuis de bestemming Natuur gekregen. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
De gronden ter plaatse van de paardenbak worden voorzien van de bestemming Wonen (zonder bouwvlak). Tevens worden de gronden voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - paardenbak'.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
In de regels worden de volgende aanpassingen doorgevoerd:
'ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - paardenbak': uitsluitend een paardenbak'
'in afwijking van het bepaalde onder a geldt dat paardenbakken ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - paardenbak' ook buiten het bouwvlak gerealiseerd mogen worden;'
paardenbakken en lichtmasten ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - paardenbak' | - | - | bestaand* | - | bestaand* | - |
Omschrijving wijziging
In 2010 is een projectbesluit doorlopen voor de realisatie van een dubbele woning. Deze is per abuis niet verwerkt in het moederplan. Het projectbesluit wordt derhalve opgenomen in deze herziening.
Juridische vertaling
Het bouwvlak met de bestemming Wonen wordt voorzien van een maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden = 2'. Omdat de woningen aaneengebouwd dienen te worden en blijven wordt tevens de aanduiding 'aaneengebouwd' opgenomen.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
De regels behoeven geen aanpassingen.
Omschrijving wijziging
In de beantwoording op de inspraakreactie die is ingediend op het moederplan is aangegeven dat bouwvlak wordt aangepast. Deze aanpassing is echter niet verwerkt in het uiteindelijke moederplan. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
Het bestemmingsvlak en het bouwvlak met de bestemming Wonen wordt gewijzigd conform het verzoek zoals opgenomen in de inspraakreacties die is ingediend op het moederplan.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Tevens staat de bestemming Wonen en de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - landhuis', op de locatie zoals opgenomen in het moederplan niet ter discussie.
Omschrijving wijziging
Op het perceel IJsselijk 27 ligt het voornemen om aan de achterzijde een nieuwe stal te bouwen. Deze stal past niet binnen het bouwvlak. Om te zorgen dat de stal alsnog gerealiseerd kan worden wordt de vorm van het bouwvlak gewijzigd. Voor de stal is voorafgaand aan de procedure van deze herziening reeds een WABO-afwijkingsprocedure gestart.
Juridische vertaling
Het bouwvlak op de verbeelding wordt van vorm veranderd. De nieuw te realiseren stal en een eventueel toekomstige uitbreiding van de nieuwe stal aan de rechterzijde vallen binnen het nieuwe bouwvlak. De totale oppervlakte van het bouwvlak blijft maximaal 1,5 ha.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Omschrijving wijziging
Het perceel Gravenweg 13 betreft een agrarisch bouwperceel met de vigerende bestemming
'Agrarisch met waarden - Landschapswaarden'. Het agrarisch bedrijf dat hier was gevestigd, is in 2012 verplaatst naar een agrarisch bouwperceel aan de Bremmelerstraat 8 te Wijhe. De agrarische gronden bij het perceel aan de Gravenweg zijn ingericht als natuur in het kader van de te vormen 'robuuste verbindingszone' in de ecologische hoofdstructuur. Voor de realisatie van de natuurdoelen is het niet wenselijk dat zich op het perceel een nieuw agrarisch bedrijf kan vestigen. De bestemming dient daarom, conform het feitelijk gebruik, gewijzigd te worden in een woonbestemming.
Juridische vertaling
Het bouwvlak op het perceel Gravenweg 13 wordt verwijderd. De bestemming Agrarisch met waarden - Landschapswaarden ter plaatse van de voormalige bedrijfsbebouwing wordt gewijzigd naar Wonen met een bouwvlak en de functieaanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalige bedrijfsbebouwing'.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Omschrijving wijziging
Per abuis is op het perceel Marsweg 6 en 8 de aanduiding 'aaneengebouwd' opgenomen. Het schetsplan gaat echter uit van de bouw van twee vrijstaande woningen. De bouw van twee vrijstaande woningen is dus niet mogelijk op basis van het moederplan. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
De aanduiding 'aaneengebouwd' op het perceel Marsweg 6 en 8 wordt verwijderd.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Omschrijving wijziging
In de dubbelbestemming zijn per abuis geen regels opgenomen voor aanlegactiviteiten waardoor bijvoorbeeld het ophogen en dempen van sloten op basis van de dubbelbestemming mogelijk is. Dit wordt hersteld in deze herziening.
Juridische vertaling
In artikel 36 wordt een nieuw lid opgenomen die de volgende werken of werkzaamheden zonder vergunningsplichtig maakt:
Omschrijving wijziging
De gemeenteraad van Olst-Wijhe heeft een nieuw vergunningenstelsel vastgesteld waardoor het opnemen van een vergunningplicht voor het kappen van bomen niet meer via het bestemmingsplan geregeld hoeft te worden. Het bestemmingsplan wordt hierop aangepast.
Juridische vertaling
In de leden, 4.7, 5.7, 13.5, 16.4, 33.3 en 34.3 wordt de volgende tekst verwijderd: het verwijderen, kappen of rooien van bomen of andere opgaande beplanting.
Omschrijving wijziging
In artikel 42.5 staat per abuis ‘reconstructiezone – extensiveringsgebied’. Dit moet zijn ‘reconstructiezone – verwevingsgebied’.
Juridische vertaling
In artikel 42.5 wordt de term ‘reconstructiezone – extensiveringsgebied’ gewijzigd in ‘reconstructiezone – verwevingsgebied’.
Omschrijving wijziging
Per abuis is in artikel 3 lid 3.8.1 de voorwaarde 'de wijzigingsbevoegdheid wordt uitsluitend toegepast indien aangetoond is dat hervestiging van een agrarisch bedrijf op het omgezette dan wel opgeheven bouwvlak niet meer mogelijk is' niet opgenomen. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
In artikel 3 lid 3.8.1. wordt de volgende voorwaarde toegevoegd: 'de wijzigingsbevoegdheid wordt uitsluitend toegepast indien aangetoond is dat hervestiging van een agrarisch bedrijf op het omgezette dan wel opgeheven bouwvlak niet meer mogelijk is'
Omschrijving wijziging
Van belang is dat bij de realisatie van nieuwe agrarische bouwvlakken rekening gehouden wordt met zuinig en zorgvuldig ruimtegebruik. De wijzigingsbevoegdheid wordt hier op aangevuld.
Juridische vertaling
In artikel 3 lid 3.8.1. en artikel 4 lid 4.8.1 wordt de volgende voorwaarde toegevoegd: 'in aanvulling op het gestelde onder c geldt dat een nieuw agrarisch bouwvlak uitsluitend is toegestaan indien is aangetoond dat gebruik van een bestaand agrarisch bouwvlak niet mogelijk is'.
Omschrijving wijziging
Op het perceel Rozenvoorderdijk 4/4a is een hobbymatige paardenhouderij gevestigd. Deze paardenhouderij is op de verbeelding door middel van functieaanduiding opgenomen in het vastgestelde bestemmingsplan Buitengebied. Per abuis is de aanduiding niet verwerkt in de regels. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
In artikel 23 lid 23.1 wordt een nieuw sublid opgenomen luidend": 'ter plaatse van de aanduiding 'paardenhouderij': tevens een hobbymatige paardenhouderij'.
Omschrijving wijziging
In de bestemming Wonen is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor het vergroten van het maximum oppervlak aan bijgebouwen. 1 van de voorwaarden hiervoor is dat ten minste 1 ha grond in beheer dient te zijn. Van belang hierbij is dat het gaat om 1 ha grond gelegen buiten het bouwvlak. Omdat dit niet duidelijk uit de regels blijkt, wordt het bestemmingsplan aangepast.
Juridische vertaling
In artikel 23 lid 23.3.1 wordt de voorwaarde 'er dient ten minste 1 ha grond in beheer te zijn' gewijzigd in 'er dient, buiten het bouwvlak van de betreffende woning, ten minste 1 ha grond in beheer te zijn.
Omschrijving wijziging
In artikel 7 lid 7.2 en artikel 12 lid 12.2 onder b is de hoogte van erf- en terreinafscheidingen per abuis in de verkeerde kolom opgenomen. Dit wordt hersteld.
Juridische vertaling
In artikel 7 lid 7.2 en artikel 12 lid 12.2 onder b wordt de hoogte van erf- en terreinafscheidingen (1 m en 2 m) zoals opgenomen in de kolom 'dakhelling' verwijderd en opgenomen in de kolom 'max bouwhoogte'.
Omschrijving wijziging
Op het perceel Middelerstraat 5 nabij Olst is een voormalig akkerbouwbedrijf gelegen. Dit bedrijf was een stoppend bedrijf gelegen in een landbouwontwikkelingsgebied, dat door de provincie is aangekocht om te dienen als landingsplek voor een nieuwvestiging van een intensief veehouderijbedrijf. Hiervoor bleek na jaren van leegstand geen enkel initiatief te bestaan. In juni 2014 is er overeenstemming bereikt met een particuliere koper over een verkoop van de gronden en opstallen, met als doel het bedrijf voor wonen te kunnen gebruiken. Met omzetting naar een woonbestemming wordt een de vestigingsmogelijkheid van een intensief veehouderijbedrijf omgezet naar een 'schone' woonfunctie en komt een einde aan het dreigende verval van de gronden en gebouwen. Het dient in een ieders belang (algemeen en privaat) deze planologische omzetting zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden, zodat de verkoop op korte termijn onvoorwaardelijk wordt. Er is geen ruimtelijke bezwaar tegen de omzetting. Omliggende agrarische bedrijven zullen als gevolg van deze functieverandering niet beperkt worden in hun bedrijfsvoering. De benodigde onderzoeken worden uitgevoerd.
Juridische vertaling
De bestemming Agrarisch wordt ter plaatse van het bouwvlak gewijzigd naar Wonen. Tevens wordt de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalige bedrijfsbebouwing' opgenomen.
De volgende op de verbeelding opgenomen bestemmingen, aanduidingen, zones etc worden ter informatie 1 op 1 overgenomen uit het moederplan. Derhalve staan deze bestemmingen, aanduidingen, zones etc niet meer ter discussie.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een herziening van het vastgestelde 'moederplan' Buitengebied. Deze herziening bestaat uit enkele aanpassingen van het 'moederplan' die een beperkte ruimtelijke impact hebben. Het merendeel gaat om correcties van de verbeelding of de regels, waarbij de feitelijke situatie op de verbeelding wordt opgenomen. In het kader van deze onderdelen is dan ook geen toetsing aan het vigerende beleid opgenomen en is onderzoek naar de gevolgen voor sectorale aspecten zoals archeologie, milieu en water achterwege gelaten.
De inhoud van deze herziening noodzaakt niet tot onderzoek inzake de economische uitvoerbaarheid of het opstellen van een exploitatieplan.
Gezien de beperkte impact van de wijzigingen die in deze herziening voorgesteld worden is besloten het voorontwerpbestemmingsplan niet beschikbaar te stellen voor inspraak.
Wel is het voorontwerpbestemmingsplan in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit op de ruimtelijke ordening aan diverse personen en instanties toegezonden om het wettelijke vooroverleg te voeren. Van de aangeschreven overleginstanties heeft alleen de gasunie een reactie ingediend. Naar aanleidingen van deze reactie zijn de de volgende wijzigingen in de regels doorgevoerd:
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 22 mei 2014 tot en met 2 juli 2014 ter inzage gelegen. Op het plan is 1 zienswijze ingediend. Deze zienswijze is samengevat en beantwoord (zie Bijlage 1). De aanpassingen zoals vermeld in deze bijlage zijn verwerkt in de regels en op de verbeelding. Tevens is er 1 ambtshalve aanpassing doorgevoerd. Deze ambtshalve aanpassing heeft betrekking op het perceel Middelerstraat 5 te Olst. Dit perceel maakte geen onderdeel uit van de ontwerpfase maar de positieve ontwikkelingen tijdens de procedure is opname in deze herziening naar oordeel van de gemeente gerechtvaardigd. In paragraaf 2.4.16 is een beschrijving van de wijziging opgenomen.